Άδωνις Γεωργιάδης, Υπουργός Υγείας: Το 2024 θα μείνει στην ιστορία ως το έτος που επανιδρύθηκε το ΕΣΥ

0

Συνέντευξη: Κοσμάς Ζακυνθινός

Κύριε Γεωργιάδη, κατά παραδοχή σας, το 2024 θα είναι μια κρίσιμη χρονιά για την επιτυχία των στόχων που έχει θέσει η Ελληνική Κυβέρνηση και το Υπουργείο Υγείας. Ποιες είναι οι προτεραιότητες σας για την Δημόσια Υγεία και τι σημαίνουν οι μεταρρυθμίσεις αυτές για τους πολίτες;

Θέλω να με πιστέψετε, η φιλοδοξία μας είναι το 2024 να μείνει στην ελληνική ιστορία ως το έτος που επανιδρύθηκε το ΕΣΥ. Όλες μας οι προσπάθειες, που θα σας εξηγήσω συνολικά ποιες είναι, έχουν ως στόχο το καινούριο ΕΣΥ που θα είναι πολύ καλύτερο από το προηγούμενο και πολύ υπέρ των πολιτών.

Από το Ταμείο Ανάκαμψης τρέχουμε ένα πρόγραμμα μισού δισ. ευρώ για τη μεγαλύτερη αναβάθμιση των κτηριακών υποδομών που έχει υπάρξει ποτέ. Από τον κρατικό προϋπολογισμό κάνουμε τις περισσότερες μαζικές προσλήψεις μονίμου προσωπικού όλων των εποχών και με τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις, όπως είναι τα απογευματινά χειρουργεία ή η δυνατότητα παροχής ιδιωτικού έργου, δημιουργούμε συνθήκες ευελιξίας που κάνουν τη δουλειά του γιατρού και του νοσηλευτή στο ΕΣΥ πραγματικά ελκυστική.

Αθροιστικά όλο αυτό το σχέδιο θα δώσει τη δυνατότητα στον ασθενή να βρίσκει γρηγορότερα γιατρούς και την ώρα που τους θέλει. Αυτό θα είναι το καινούριο ΕΣΥ που θέλουμε να κάνουμε και πιστεύω πως θα τα καταφέρουμε.

Ο έλεγχος της φαρμακευτικής δαπάνης και το clawback κρίνεται επιβεβλημένος καθώς δημιουργεί πλέον τοξικές παρενέργειες στη λειτουργία της φαρμακευτικής αγοράς. Ποιο το σχέδιο δράσης και η συμβολή του ΕΟΦ στο μέτωπο αυτό;

Μια από τις κύριες αποστολές μου στη δεύτερή μου θητεία στο Υπουργείο Υγείας είναι ο έλεγχος του clawback. Είναι λίγο ειρωνεία, γιατί η κύρια αποστολή μου στην πρώτη θητεία μου ήταν η δημιουργία του clawback.

Όμως, δυστυχώς, τη δεκαετία που μεσολάβησε κατέστη ανεξέλεγκτο και πλέον έχει τοξικές παρενέργειες που πρέπει να τις ελέγξουμε. Λαμβάνουμε πολλά διαρθρωτικά μέτρα, η αγορά τα γνωρίζει και ήδη έχουν αρχίσει να έχουν αποτέλεσμα. Ο ΕΟΦ παίζει κομβικό ρόλο μέσα σε αυτό το σχέδιο.

Η μείωση των δαπανών του ΙΦΕΤ αποτελεί ένα μεγάλο «αγκάθι» για την κυβέρνηση και το Υπουργείο. Τι σημαίνει αυτό ως προς τον μηχανισμό εγκρίσεων νέων φαρμάκων από τον ΕΟΦ;

Η μείωση των δαπανών του ΙΦΕΤ αποτελεί κεντρικό μας στόχο, για αυτό και περάσαμε πρόσφατα από τη Βουλή και σχετική τροπολογία, η οποία μας επιτρέπει μέσω ειδικής επιτροπής των γιατρών να ελέγχουμε ένα προς ένα τα φάρμακα που περνάνε μέσα από το σύστημα και που έχουν προκαλέσει τεράστια διόγκωση στις φαρμακευτικές δαπάνες.

Δεν είναι δυνατόν οι γιατροί ανεξέλεγκτα να γράφουν φάρμακα εκτός ενδείξεων και χωρίς έγκριση από τον ΕΜΑ, τα οποία είναι κατά κανόνα πάρα πολύ ακριβά.

Η Κυβέρνηση θέλει να δώσει μεγαλύτερο έδαφος και χώρο στις κλινικές μελέτες που για πολλούς λόγους συμφέρουν τη χώρα και τον ασθενή. Ποιο το σχέδιο ενίσχυσης τους;

Έχουμε ήδη μεγάλη πρόσβαση στις κλινικές μελέτες. Η Ελλάδα την τετραετία Μητσοτάκη είχε αυξήσει τρεις φορές πάνω το ποσοστό των κλινικών μελετών. Σε αυτό έπαιξε μεγάλο ρόλο το επενδυτικό clawback.

Με τον σύμβουλο του Πρωθυπουργού Βασίλη Κοντοζαμάνη, εκπονούμε μεγάλο σχέδιο για να πάμε ακόμα καλύτερα. Πρέπει να πάμε καλύτερα.

Όσον αφορά στις προσλήψεις, το 2024 θα είναι έτος προσλήψεων μονίμου προσωπικού. Ποιες κατηγορίες αφορά και ποια τα κίνητρα που θα δοθούν έτσι ώστε να εκλείψει η χαμηλή ανταπόκριση των επαγγελματιών;

Για το 2024 είναι προγραμματισμένες 6.500 προσλήψεις μονίμου προσωπικού. 1.700 γιατροί, 3.000 νοσηλευτές και το υπόλοιπο λοιπό προσωπικό στα νοσοκομεία και στους εποπτευόμενους φορείς του Υπουργείου Υγείας, όπως το ΕΚΑΒ, ο ΙΦΕΤ, ο ΕΟΦ κλπ. Οι διαρθρωτικές αλλαγές που έχουμε ψηφίσει και προχωράμε, γίνονται για να γίνει πιο ελκυστική η θέση του εργαζόμενου στο ΕΣΥ.

Η αντιπολίτευση κατηγορεί το Υπουργείο Υγείας, επισημαίνοντας ότι «μπαλώνει» μία τρύπα και ανοίγει πολλές άλλες στο βυθιζόμενο Εθνικό Σύστημα Υγείας. Ταυτόχρονα βάλλεται για την απόφαση σας όσον αφορά τα απογευματινά χειρουργεία. Υπάρχει ένα μικρό περιθώριο «λάθους» που να δικαιώνει αυτές τις αντιδράσεις;

Η αντιπολίτευση και οι συνδικαλιστές έλεγαν επί σειρά ημερών ότι ο κόσμος του νοσοκομείου είναι εναντίον των απογευματινών χειρουργείων και ότι δεν υπάρχει αναγκαίο προσωπικό για να διενεργηθούν.

Δεν έχουμε κλείσει εβδομάδα και 100 νοσοκομεία έχουν εκδηλώσει τη διάθεση να κάνουν απογευματινά χειρουργεία και περίπου 40 ήδη κάνουν. Στο ΚΑΤ παραδείγματος χάρη που είναι ένα από τα πιο εμβληματικά νοσοκομεία, από τις 17 κλινικές δήλωσαν τη βούλησή τους να κάνουν απογευματινά χειρουργεία και οι 17. Άρα, μήπως δεν ήταν τελικά οι γιατροί τόσο αντίθετοι όσο νομίζαμε;

Για το ΕΣΥ ο κρατικός προϋπολογισμός ξοδεύει περί τα 3 δισ. ευρώ τον χρόνο. Δημοσιονομικά κατά πόσο είναι εφικτός ο διπλασιασμός των μισθών των γιατρών;

Είναι παντελώς ανέφικτος ο διπλασιασμός των μισθών των γιατρών δημοσιονομικά. Είναι ανέφικτος και αυτό πρέπει να το πούμε στον κόσμο με ειλικρίνεια.

Τρία δις. επιπλέον για τη μισθοδοσία του ΕΣΥ θα σήμαινε διπλάσιο ΕΝΦΙΑ συν διπλάσιο φόρο των ελευθέρων επαγγελματιών. Υπάρχει κάποιο κόμμα που υποστηρίζει ότι πρέπει να διπλασιάσουμε τον ΕΝΦΙΑ; Αν υπάρχει, θα θέλαμε να το μάθουμε.

Οι νέες θεραπείες είναι τόσες πολλές και οι ανάγκες των πολιτών πολυποίκιλες. Πόσο ευκολότερη θα γίνει η πρόσβαση των ασθενών στις καινοτόμες θεραπείες που έρχονται η μία πίσω από την άλλη;

Ο μεγαλύτερος γρίφος όλων των δημοσίων συστημάτων Yγείας στον κόσμο σήμερα είναι πως θα μπορέσουν να χωρέσουν μέσα στα δημοσιονομικά τους όρια τις πολλές νέες καινοτόμες θεραπείες. Είναι πολύ ευχάριστο που υπάρχουν νέα φάρμακα γιατί σώζουν ανθρώπινες ζωές, παρατείνουν το προσδόκιμο ζωής και βελτιώνουν την ποιότητα ζωής.

Όμως, δεν σημαίνει ότι μπορούμε να τα πληρώσουμε όλα με τον τρόπο που θέλουμε. Διότι κατά κανόνα οι νέες θεραπείες είναι πραγματικά πάρα πολύ ακριβές. Μία ανοσοθεραπεία δηλαδή μπορεί να κάνει και 700 χιλιάδες ευρώ. Γι΄ αυτό και οι διαχρονικές μεταρρυθμίσεις στο φάρμακο γίνονται για να μπορέσει να δημιουργηθεί ο αναγκαίος χώρος, ώστε έστω και ένας ασθενής που πραγματικά θα χρειαστεί ένα φάρμακο, να μπορούμε να του το δώσουμε.

Το επενδυτικό clawback που θεσπίστηκε το 2020, έχει τα αναμενόμενα αποτελέσματα που είχε θέσει η Κυβέρνηση;

Το επενδυτικό clawback, ένας από τους πρώτους νόμους που ψήφισα ως Υπουργός Ανάπτυξης το 2019, απεδείχθη ανώτερο των προσδοκιών μου. 600 εκατ. ευρώ επενδύσεις έχουν ήδη γίνει και έχουν προγραμματιστεί για τα επόμενα χρόνια μέσω του επενδυτικού clawback. Χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας δημιουργήθηκαν, οι εξαγωγές αυξήθηκαν. Να δώσω ένα παράδειγμα: η εταιρεία Boehringer Ingelheim, μέσω του επενδυτικού clawback, έφτιαξε καινούρια μονάδα στην Ελλάδα και οι εξαγωγές της από 200 εκατ. ευρώ το 2019 έχουν γίνει 1.300.000 ευρώ το 2023, δηλαδή πάνω από 1 δις αύξηση ετήσιων εξαγωγών, μόνο μέσα από το πρόγραμμα του επενδυτικού clawback.

Άρα, καταλαβαίνετε ότι αυτή είναι μόνο μία εταιρεία. Η ΕΛΠΕΝ, η DEMO, η ΒΙΑΝΕΞ, όλες οι εταιρείες έχουν προχωρήσει σε μεγάλες επενδύσεις μέσω του επενδυτικού clawback και είμαι υπερήφανος που το ψήφισα.

Οι ελλείψεις στα φάρμακα υπήρχαν και πιθανόν θα υπάρχουν και στο μέλλον. Παρόλα αυτά, πιστεύετε πως απαιτείται μεγαλύτερος έλεγχος στην εφοδιαστική αλυσίδα προκειμένου να εξομαλυνθεί το πρόβλημα;

Αυτή τη στιγμή οι ελλείψεις φαρμάκων που υπάρχουν στην Ελλάδα δεν οφείλονται σε εγχώριους λόγους εφοδιαστικής αλυσίδας, οφείλονται κυρίως σε πανευρωπαϊκές ελλείψεις.

Εμείς έχουμε ένα μόνο πρόβλημα, στα φάρμακα χαμηλού κόστους. Λόγω του ότι η διαχρονική μας τιμολογιακή πολιτική έχει οδηγήσει πολλά φάρμακα σε πραγματικά χαμηλές τιμές, εξαιρετικά χαμηλότερες του ευρωπαϊκού μέσου όρου, αυτό οδηγεί πολλές εταιρείες στην απόσυρσή τους.

Παραδείγματος χάρη η έλλειψη που υπήρξε στην ετοποσίδη οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην πολύ χαμηλή της τιμή στην Ελλάδα. Είναι περίπου τρεις φορές χαμηλότερη από ό,τι στη Βόρεια Ευρώπη. Με απασχολεί το πώς θα μπορέσουμε να εξασφαλίσουμε τα φτηνά φάρμακα, τόσο να μη φύγουν από την Ελλάδα, όσο και να μην έχουμε αντικατάσταση με ακριβότερα φάρμακα.

Εσχάτως ανοίγει ένα μεγάλο κεφάλαιο στη χώρα μας, τόσο για τους ασθενείς, όσο και για την ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας με τη συνταγογράφηση της φαρμακευτικής κάνναβης. Τι σημαίνει για τις δύο αυτές περιπτώσεις; Πόσο έχει αυξηθεί το επενδυτικό ενδιαφέρον το τελευταίο διάστημα;

Η Ελλάδα στη φαρμακευτική κάνναβη παρουσιάζει ένα αξιοσημείωτο παράδειγμα διακυβερνητικής συνέχειας και συνεννόησης. Ένας καινούριος παραγωγικός κλάδος για την ελληνική οικονομία δημιουργήθηκε με τη συνεργασία της κυβέρνησης Τσίπρα και της κυβέρνησης Μητσοτάκη, με τη δική μου και του κ. Καρανίκα, και η Ελλάδα σήμερα έχει το καλύτερο εργοστάσιο παραγωγής φαρμακευτικής κάνναβης στην Ευρωπαϊκή Ένωση, της Ticun Olam, στην Κόρινθο. Έχουμε ήδη το πρώτο τελικό προϊόν που συνταγογραφείται κι έχουν ξεκινήσει εξαγωγές. Είμαι πολύ υπερήφανος γι΄ αυτό και ναι, υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον για συνέχεια τέτοιου τύπου επενδύσεων.

Σε διλήμματα που αφορούν τον Έλληνα ασθενή και την εύρυθμη λειτουργία της αγοράς, ποια η «απάντηση » του Υπουργείου Υγείας;

Πάντα προηγείται ο ασθενής. Το πρώτο κριτήριο για τον Υπουργό Υγείας είναι «πάντα ο ασθενής πρώτα».

Who is who
  • Ο Άδωνις-Σπυρίδων Γεωργιάδης γεννήθηκε στις 6 Νοεμβρίου του 1972, στην Αθήνα. Είναι απόφοιτος του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής Αθηνών.
  • Από το 1993 και μετά το θάνατο των γονέων του, αναλαμβάνει τη διεύθυνση των εκδόσεων «Γεωργιάδης-Βιβλιοθήκη των Ελλήνων». Το 1994 ίδρυσε το Κέντρο Ελευθέρων Σπουδών «Ελληνική Αγωγή».
  • Στις 22 Ιουνίου 2009 παντρεύτηκε την Ευγενία Μανωλίδου, με την οποία έχουν αποκτήσει δύο γιους, τον Αθανάσιο-Περσέα (2005) και τον Αναστάσιο-Αλκαίο (2014). Από τον Δεκέμβριο του 2003 έως τον Αύγουστο του 2007 υπήρξε Εκπρόσωπος Τύπου του ΛΑ.Ο.Σ.
  • Στις Εθνικές Εκλογές του 2007, κατέλαβε την πρώτη θέση στην Β’ εκλογική περιφέρεια των Αθηνών. Στις Εθνικές Εκλογές του 2009 επανεκλέγεται στην Β’ Αθηνών με τον ΛΑ.Ο.Σ. Στις 11 Νοεμβρίου 2011 τοποθετήθηκε Υφυπουργός Ανάπτυξης με αρμοδιότητα την ναυτιλία και την αλιεία στην Κυβέρνηση του κ. Λουκά Παπαδήμου.
  • Στις 11 Φεβρουαρίου 2012 παραιτήθηκε από το κυβερνητικό του αξίωμα και στις 17 Φεβρουαρίου προσχώρησε στη Νέα Δημοκρατία, έχοντας παραιτηθεί από τη βουλευτική του έδρα. Στις Εθνικές Εκλογές του Ιουνίου 2012 εξελέγη βουλευτής με τη Νέα Δημοκρατία στην Β’ Περιφέρεια Αθηνών. Στις 25 Ιουνίου 2013 τοποθετήθηκε Υπουργός Υγείας στην Κυβέρνηση του κ. Αντώνη Σαμαρά και περίπου έναν χρόνο μετά, κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της ΝΔ.
  • Στις Εθνικές Εκλογές της 25ης Ιανουαρίου 2015 εξελέγη βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας στην Β’ Περιφέρεια Αθηνών, με 73.959 ψήφους. Στις Εθνικές Εκλογές της 20ης Σεπτεμβρίου 2015 εξελέγη βουλευτής με τη Νέα Δημοκρατία στην Β’ Περιφέρεια Αθηνών. Στις 28 Σεπτεμβρίου 2015, ο Άδωνις Γεωργιάδης ανακοίνωσε την υποψηφιότητά του για την Προεδρία της Νέας Δημοκρατίας.
  • Στις 22 Δεκεμβρίου πραγματοποιήθηκε ο πρώτος γύρος των εσωκομματικών εκλογών, στον οποίο ο Άδωνις Γεωργιάδης συγκέντρωσε 46.065 ψήφους που αναλογεί στο 11,4%. Στις 18 Ιανουαρίου 2016, με απόφαση του Προέδρου της Νέας Δημοκρατίας κ. Κυριάκου Μητσοτάκη, ορίστηκε ένας εκ των δύο Αντιπροέδρων της Νέας Δημοκρατίας με αντικείμενο τον έλεγχο του κοινοβουλευτικού έργου. Στις 9 Ιουλίου 2019, ο Άδωνις Γεωργιάδης ορκίστηκε Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων στην Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη και τον Ιούνιο του 2023 ορκίστηκε Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης.
Share.

About Author

JP Communications

Comments are closed.