Θεανώ Καρποδίνη
Διοικήτρια του Εθνικού Οργανισμού Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (ΕΟΠΥΥ)
Μπορεί ο Ψηφιακός Μετασχηματισμός του ΕΟΠΥΥ να αποτελέσει κομβικής σημασίας εργαλείο για τη μετατροπή του ΕΟΠΥΥ σε στρατηγικό πυλώνα του ΕΣΥ; Η απάντηση είναι καταφατική, όπως σημειώνει η κα Θεανώ Καρποδίνη, υπογραμμίζοντας παράλληλα την απόλυτη ανάγκη αντιμετώπισης του προβλήματος υποστελέχωσης του οργανισμού «έτσι ώστε να προχωρήσουν και τα έργα που υλοποιούμε, για να καταστήσουμε τον ΕΟΠΠΥ στρατηγικό αγοραστή υπηρεσιών Υγείας».
Kυρία Καρποδίνη, η κατ’ οίκον αποστολή των ακριβών φαρμάκων από τα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ, θα γίνεται, πλέον, σε ασθενείς που πάσχουν από συγκεκριμένες ασθένειες. Πότε ξεκινά η διαδικασία και ποιες περιπτώσεις αφορά;
Σχεδιάσαμε και υλοποιούμε την κατ’ οίκον παράδοση φαρμάκων συγκεκριμένων παθήσεων προς τους ασθενείς εντός του Μαρτίου 2024. Τα συγκεκριμένα φάρμακα, δεν απαιτούν ψυγείο κατά τη μεταφορά τους και αφορούν στις παθήσεις: κυστική ίνωση, θαλασσαιμία, πνευμονική υπέρταση, νόσο κινητικού νευρώνα, δρεπανοκυτταρική αναιμία. Να υπενθυμίσω ότι ο ΕΟΠΥΥ έχει αναλάβει από την άνοιξη του 2022 την κατ΄ οίκον διάθεση των αντιϊκών φαρμάκων για την νόσο της COVID-19 και έχει αποκτήσει την απαιτούμενη τεχνογνωσία για την υλοποίηση ενός τόσο σημαντικού εγχειρήματος προς όφελος των ασθενών.
Η διαδικασία της κατ’ οίκον παράδοσης είναι μια παροχή διαθέσιμη για τους δικαιούχους περίθαλψης που έχουν τη δυνατότητα να την επιλέξουν και σχεδιάστηκε βασισμένη στους εξής άξονες:
Μεγαλύτερη ευκολία για τους ασθενείς:
Ειδικότερα αυτών που έχουν δυσκολία πρόσβασης σε κάποιο φαρμακείο ή σημείο διανομής του οργανισμού.
Βελτίωση της συμμόρφωσης στην χορηγούμενη φαρμακευτική αγωγή:
Η έγκαιρη πρόσβαση στο φάρμακο μειώνει τον κίνδυνο διακοπής ή μη συμμόρφωσης στην θεραπεία.
Αποδοτικότητα:
Η υπηρεσία κατ΄ οίκον μπορεί να εξοικονομήσει δημόσιους πόρους μειώνοντας τις νοσηλείες που οφείλονται σε μη συμμόρφωση ή σε διακοπή της θεραπείας.
Επικοινωνία και διαρκής υποστήριξη:
Οι δικαιούχοι περίθαλψης έχουν τη δυνατότητα επικοινωνίας με τον Εθνικό Οργανισμό Παροχής Υπηρεσιών Υγείας μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
Πέραν των περιπτώσεων που προβλέπονται στην υπουργική απόφαση, υπάρχουν σκέψεις και για νέες θεραπευτικές κατηγορίες;
Σύμφωνα με την Υπουργική Απόφαση δικαιούχοι του πιλοτικού προγράμματος για την κατ΄ οίκον υπηρεσία είναι οι ασθενείς που λαμβάνουν φαρμακευτική αγωγή με φαρμακευτικά ιδιοσκευάσματα για θεραπεία σοβαρών ασθενειών από τα φαρμακεία μας. Εκτιμήσαμε ότι ο αριθμός των ασθενών που προμηθεύονται φάρμακα από τα φαρμακεία μας κυμαίνεται περί τους 120 χιλ. τον μήνα. Εκτιμάται ότι θα αξιοποιήσουν την αποστολή κατ’ οίκον περίπου το 50% των δικαιούχων, αν και η εκτίμηση έχει βαθμό αβεβαιότητας καθώς είναι η πρώτη φορά που παρέχεται αυτή η παροχή στους δικαιούχους σε ευρεία κλίμακα. Μέχρι το τέλος του έτους αυτή η υπηρεσία θα επεκταθεί για το σύνολο των ασφαλισμένων που λαμβάνουν φάρμακα από τα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ.
Με την ανάπτυξη του συστήματος της κατ’ οίκον παράδοσης, μέσω του ΕΟΠΥΥ, επικεντρωνόμαστε στη βελτίωση της καθημερινής εξυπηρέτησης των πολιτών, διευρύνοντας ποιοτικά και ποσοτικά τις παρεχόμενες υπηρεσίες, αναβαθμίζοντας εν τέλει την ποιότητα ζωής των ασθενών.
Ο Ψηφιακός Μετασχηματισμός του ΕΟΠΥΥ αποτελεί σημαντικό κομμάτι της στρατηγικής του Οργανισμού, εδώ και μεγάλο διάστημα. Σε ποια φάση βρίσκονται οι διαδικασίες και τι προβλέπει το έργο από το Ταμείο Ανάκαμψης;
Ο Ψηφιακός Μετασχηματισμός του ΕΟΠΥΥ αποτελεί το κομβικής σημασίας εργαλείο για τη μετατροπή του ΕΟΠΥΥ σε στρατηγικό πυλώνα του ΕΣΥ, έχοντας ως βασική προτεραιότητα τη διαρκή βελτίωση των Υπηρεσιών προς όφελος της ασφάλειας, της ποιότητας και της ισότιμης πρόσβασης των πολιτών.
Το συγκεκριμένο έργο χρηματοδοτείται εξ ολοκλήρου από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, στο πλαίσιο της ευρύτερης Δράσης του Ψηφιακού Μετασχηματισμού για την Υγεία. Ως φορέας υλοποίησης έχουμε αναλάβει να φέρουμε σε πέρας ένα έργο ύψους 40 εκατ. ευρώ με χρόνο ολοκλήρωσης τον Φεβρουάριο του 2026.
Κύριοι πυλώνες του έργου είναι η ενίσχυση της διαφάνειας μέσα από την παροχή έγκυρων και σε πραγματικό χρόνο χρηματοοικονομικών πληροφοριών που παρέχονται από το νέο Σύστημα Οικονομικής Διαχείρισης, αλλά και ο άμεσος και σε πραγματικό χρόνο, έλεγχος των ιατρικών πράξεων.
Eνδυναμώνουμε τις παρεχόμενες ηλεκτρονικές υπηρεσίες τόσο προς τους παρόχους, όσο και τους πολίτες μέσω μιας ενιαίας πύλης. Την ίδια στιγμή, βελτιώνουμε την διαλειτουργικότητα με τρίτα συστήματα όπως η διεπαφή με τον Εθνικό Ηλεκτρονικό Φάκελο Υγείας (ΕΗΦΥ) και το Service bus, το οποίο παρέχει στους ενδιαφερόμενους τις απαραίτητες πληροφορίες για διασύνδεση. Είμαστε βέβαιοι ότι ολοκληρώνοντας το έργο θα έχουμε μειώσει το διοικητικό και διαχειριστικό κόστος μέσα από την άυλη υποβολή των παρόχων και θα αυξήσουμε σημαντικά την αποτελεσματικότητα του οργανισμού.
Στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε έναν φορέα πλήρως σύγχρονο, ο οποίος εκμεταλλεύεται στο μέγιστο βαθμό όλες τις δυνατότητες της ψηφιακής εποχής, αποσκοπώντας στην παροχή σωστών και ποιοτικών υπηρεσιών Υγείας προς τους ασφαλισμένους του, ελέγχοντας τις δαπάνες του και ανταποκρινόμενος στις ανάγκες του με τον πιο πρόσφορο τρόπο.
Πρακτικά, τι θα αλλάξει ως προς την αναδιοργάνωση της λειτουργίας και την κατανομή των εθνικών πόρων για την Υγεία, όπως επίσης για τους παρόχους και για τους ασφαλισμένους;
Μετεξελίσσουμε τον ΕΟΠΥΥ σε έναν ψηφιακό φορέα, που δεν απαιτεί χρονοβόρες διαδικασίες για να εγκρίνει και να ελέγξει παροχές και υπηρεσίες. Ο οργανισμός αναμένεται να διαθέτει ψηφιακές υπηρεσίες που διευκολύνουν την Πολιτεία στους ελέγχους, όπως επίσης τους ασφαλισμένους καθώς και τους παρόχους. Δημιουργούμε ένα σύστημα λογοδοσίας και υπεράσπισης των φορολογούμενων πολιτών. Όπως έχω πει στο παρελθόν, οφείλουμε να χτίσουμε μια πολιτική ελέγχου στην υπερβάλλουσα συνταγογράφηση, να αντιμετωπίσουμε την πολυφαρμακία στη χώρα να εξορθολογήσουμε τη δαπάνη και να καταφέρουμε χρησιμοποιώντας νέες τεχνολογίες να έχουμε μια πιο αποτελεσματική πολιτική παροχής υπηρεσιών υγείας.
Ο εξορθολογισμός της δαπάνης θα επιφέρει νέα ανακατανομή στους πόρους. Αυτό προσφέρει νέες δυνατότητες στους ασθενείς μας ώστε να έχουν πρόσβαση σε νέες και καινοτόμες θεραπείες. Άρα, οι ενέργειες και τα έργα που υλοποιούνται μπορεί να φαντάζουν άχαρα και τεχνοκρατικά όμως για όλους εμάς στον Οργανισμό υπάρχει ο κοινός παρονομαστής που λέγεται ασθενής.
Προσφάτως, ήρθε στην επιφάνεια η μεγάλη οικονομική ζημιά που προκάλεσε στον ΕΟΠΥΥ η δράση 227 εταιρειών που εμπορεύονταν ιατροτεχνολογικά προϊόντα για την περίοδο 2017-2019. Υπάρχουν αντίστοιχες περιπτώσεις που βρίσκονται πως διερεύνηση από τον Οργανισμό;
Είμαστε σε συνεργασία με την Ελληνική Αστυνομία για πολλές έρευνες που βρίσκονται σε εξέλιξη. Θυμίζω μια άλλη και μεγάλη υπόθεση το 2021, όπου κατόπιν και δικών μας ελέγχων, διενεργήθηκε μια εκτεταμένη έρευνα πάλι για θέματα συνταγογράφησης ιατροτεχνολογικών υλικών και συγκεκριμένα αέριου οξυγόνου. Από την έρευνα είχε ανακαλυφθεί μια πολύ μεγάλη απάτη εις βάρος του Οργανισμού και δράση εγκληματικής οργάνωσης, όπως τη χαρακτήρισε η ΕΛ.ΑΣ.
Η όλη υπόθεση, επίσης έχει παραπεμφθεί στη δικαιοσύνη. Ο οργανισμός δηλώνει την παράστασή του σε όλες αυτές τις υποθέσεις και παρέχει φυσικά κάθε συνδρομή και κάθε απαραίτητη πληροφόρηση προς τις δικαστικές αρχές, έτσι ώστε να τιμωρηθούν οι υπαίτοι. Το σοβαρό μήνυμα που παίρνουμε από όλη αυτή την ιστορία είναι ότι όποιος εξαπατά τον οργανισμό, όποιος διαπράττει απάτες εις βάρος των ασφαλισμένων των οποίων τα χρήματα διαχειριζόμαστε, οδηγείται στη δικαιοσύνη. Δεν δείχνουμε καμία ανοχή σε φαινόμενα διαφθοράς.
Δεδομένου ότι δυστυχώς δεν υπάρχει ένα «μαγικό ραβδί» που να δίνει άμεσα λύσεις στα προβλήματα, από την εμπειρία σας έως τώρα, ποια αλλαγή του «αύριο» στη φιλοσοφία και λειτουργικότητα του ΕΟΠΥΥ θα επιθυμούσατε να ισχύει ήδη από χθες;
Είναι απόλυτη ανάγκη να αντιμετωπιστεί άμεσα το πρόβλημα της υποστελέχωσης του Εθνικού Οργανισμού Παροχής Υπηρεσιών Υγείας –που περνάει από την δημιουργία οργανογράμματος– έτσι ώστε να προχωρήσουν και τα έργα που υλοποιούμε για να καταστήσουμε τον ΕΟΠΠΥ στρατηγικό αγοραστή υπηρεσιών Υγείας.
Ο ΕΟΠΥΥ από την ίδρυσή του δεν διαθέτει οργανόγραμμα (δηλαδή Προεδρικό Διάταγμα με την οργανωτική του δομή), γεγονός που του στερεί τη δυνατότητα να κάνει μόνιμες προσλήψεις μέσω ΑΣΕΠ, καθώς και να κάνει αποσπάσεις από άλλους φορείς. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, κανείς να μην επιθυμεί να εργαστεί εκεί όπου θεωρεί ότι η θέση του δεν είναι κατοχυρωμένη. Ο ΕΟΠΥΥ απασχολεί σήμερα περίπου 1.468 άτομα (τα 1.232 εκ των οποίων είναι μόνιμο προσωπικό και τα 236 είναι επικουρικό), ενώ τα τελευταία χρόνια έχουν αποχωρήσει πάνω από 500 εργαζόμενοι, γεγονός που τον καθιστά υποστελεχωμένο και δυσλειτουργικό.
Η έλλειψη και η στενότητα στο προσωπικό μάς δυσκολεύει πάρα πολύ, γιατί τρέχουνε πάρα πολλά και σημαντικά προγράμματα. Βασικός στόχος για να βελτιώσουμε την εξυπηρέτηση του πολίτη, στο πλαίσιο του ψηφιακού μετασχηματισμού, είναι να βασιστούμε στον Ηλεκτρονικό Φάκελο Ασφάλισης Υγείας, ώστε να έχουμε πραγματικά δεδομένα στην Υγεία, τα οποία είναι απαραίτητα, για να λαμβάνουμε τις σωστές αποφάσεις. Ταυτόχρονα, βελτιώνεται η εξυπηρέτηση του ασφαλισμένου, ο οποίος όπου και αν πάει, σε όποια δομή, να μη χρειάζεται να κουβαλάει τη σακούλα με τις εξετάσεις του, το εισιτήριο-εξιτήριό του από το νοσοκομείο.
Έχουμε κάνει μεγάλα βήματα. Ξέρουμε, όμως, ότι ακόμα παραμένουν πάρα πολλά πεδία που χρήζουν σημαντικών βελτιώσεων, έτσι ώστε όλοι οι συμπολίτες μας ανεξαρτήτως από το πού γεωγραφικά κατοικούν, να μπορούν να έχουν την ίδια ισότιμη πρόσβαση σε όλες τις υπηρεσίες Υγείας.
Στη διάρκεια της θητείας σας ως επικεφαλής στον ΕΟΠΥΥ έχετε βρεθεί στο επίκεντρο της δημοσιότητας λόγω της ιδιαιτερότητας αλλά και της βαρύτητας που έχει ο oργανισμός ως προς την «λειτουργικότητα» της Δημόσιας Υγείας. Υπήρξαν περιπτώσεις που σας έφεραν στα «όρια» σας;
Έχουν υπάρξει στιγμές πραγματικά δύσκολες. Αυτό, ωστόσο, είναι το τίμημα όταν επιλέγεις να πραγματοποιήσεις τομές και να υλοποιήσεις μεταρρυθμίσεις. Η προτεραιότητα πάντοτε για μένα είναι ο ασθενής και ο φορολογούμενος πολίτης, όχι οι εκάστοτε εστίες συμφερόντων, οι οποίες αντιδρούν σε οτιδήποτε αλλάζει την κατάσταση προς την κατεύθυνση της προάσπισης του δημοσίου συμφέροντος. Στο τέλος, όλοι κρινόμαστε απ’ αυτό. Δηλαδή, από την εμβέλεια και ποιότητα του έργου, το οποίο υλοποιήσαμε προς όφελος της Δημόσιας Υγείας συνολικά. Αν λειτουργούσαμε στη βάση της αδράνειας, τότε τίποτα δε θα άλλαζε, αν και σίγουρα κάποιοι θα ήταν πολύ ευτυχισμένοι. Ο ρόλος, που μου έχει ανατεθεί από την Πολιτεία, απαιτεί κατανόηση, υπομονή, επιμονή, διάλογο, αποτελεσματικότητα. Έτσι γινόμαστε καλύτεροι, έτσι αναβαθμίζουμε και ενισχύουμε τη Δημόσια Υγεία προς όφελος των ασθενών, των ασφαλισμένων και εν τέλει του κοινωνικού συνόλου.
Who is who
Η κα Θεανώ Καρποδίνη έχει σπουδάσει Διοίκηση Επιχειρήσεων με εξειδίκευση στη λογιστική και χρηματοδότηση στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου στη Διοίκηση Επιχειρήσεων (MBA) στο Vrije Universiteit Brussels.
Διαθέτει πολυετή εμπειρία Διοίκησης τόσο στον ιδιωτικό τομέα ως υψηλόβαθμο στέλεχος επιχειρήσεων, όσο και δεκαετή εμπειρία στη Δημόσια Διοίκηση, ως ειδική σύμβουλος στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους του Υπουργείου Οικονομικών.
Από το 2019 έως το 2020 διετέλεσε Αντιπρόεδρος του Εθνικού Οργανισμού Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (ΕΟΠΥΥ) και του Διοικητικού Συμβουλίου, με αρμοδιότητες την Οικονομική Διαχείριση, καθώς και την παρακολούθηση της πορείας υλοποίησης των διαρθρωτικών μέτρων για τον εξορθολογισμό του προϋπολογισμού, με στόχο την εξασφάλιση της απρόσκοπτης πρόσβασης των ασφαλισμένων σε κάθε αναγκαία υπηρεσία Yγείας.
Από το 2020 έως σήμερα είναι Διοικήτρια του Εθνικού Οργανισμού Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (ΕΟΠΥΥ) και Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου.