Νίκη Τσούμα | Πρόεδρος Δ.Σ & Διευθύνουσα Σύμβουλος ΗΔΙΚΑ Α.Ε.

0

Έργα συνολικού προϋπολογισμού 214 εκατ. ευρώ «φέρνει» το 2023 η ΗΔΙΚΑ

Στα έργα που πρόκειται να προκηρυχθούν στο αμέσως επόμενο διάστημα από την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση Κοινωνικής Ασφάλισης Α.Ε. (ΗΔΙΚΑ), εποπτευόμενο φορέα του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, καθώς και στον απολογισμό των δραστηριοτήτων της εταιρείας κατά την τελευταία τριετία, αναφέρθηκε η διευθύνουσα σύμβουλος της ΗΔΙΚΑ, Νίκη Τσούμα.

Κυρία Τσούμα, τα τελευταία χρόνια η ΗΔΙΚΑ αλλάζει πρόσωπο αναπτύσσοντας αξιόπιστες και ποιοτικές υπηρεσίες –σε αντίξοες συνθήκες– για τους πολίτες. Ποιοι οι σημαντικότεροι σταθμοί της τελευταίας 3ετίας και τι αναμένεται να δούμε εντός του 2023;

Πράγματι, τα προηγούμενα χρόνια αναπτύξαμε νέες υπηρεσίες για τους πολίτες, εργαζόμενοι πολλές φορές υπό εξαιρετικά αντίξοες συνθήκες. Είναι χαρακτηριστικό ότι στη διάρκεια της πανδημίας η Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση Κοινωνικής Ασφάλισης λειτούργησε 24 ώρες το 24ωρο, 7 ημέρες την εβδομάδα, με σχεδόν το 100% του προσωπικού σε τηλεργασία.

Σε όλη τη διάρκεια της πανδημικής κρίσης δεν σταματήσαμε δευτερόλεπτο να εξασφαλίζουμε την ομαλή λειτουργία υπολογιστικών συστημάτων και εφαρμογών σε νοσοκομεία, διαγνωστικά κέντρα, φαρμακεία και γιατρούς. Αυτό είναι ένα σημαντικό παράσημο για όλους τους εργαζομένους στην ΗΔΙΚΑ.

Στα προηγούμενα τέσσερα χρόνια ολοκληρώσαμε την υλοποίηση της Άυλης Συνταγογράφησης, μέσα από το Συστήματα της Ηλεκτρονικής Συνταγογράφησης, στην οποία έχουν εγγραφεί πάνω από 4,5 εκατ. πολίτες. Παράλληλα, αναπτύξαμε συστήματα και εφαρμογές όπως τα άυλα παραπεμπτικά, το Μητρώο καταγραφής ασθενών covid, το Μητρώο εμβολιασμού covid, η διανομή και διαχείριση self-tests, αντιικά φάρμακα, η εφαρμογή MyHealth που αποτελεί μια σημαντική καινοτομία για τη σχέση του πολίτη με τις υπηρεσίες Υγείας. Επίσης, εξασφαλίσαμε την ομαλή λειτουργία πληροφοριακών συστημάτων για λογαριασμό του Υπουργείου Εργασίας, του ΕΦΚΑ και του ΟΠΕΚΑ, όπως η παροχή προνοιακών επιδομάτων.

Τι σημαίνει πρακτικά η ενοποίηση και υποστήριξη της λειτουργίας των Μητρώων της ΗΔΙΚΑ στον τομέα της υγείας και της κοινωνικής ασφάλισης;

Πολύ απλά, σημαίνει καλύτερη ποιότητα υπηρεσιών για τον πολίτη. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι μπορούν να παρασχεθούν υπηρεσίες οι οποίες προϋποθέτουν σύνθεση στην επεξεργασία δεδομένων από διαφορετικά συστήματα, όπως για παράδειγμα η έκδοση συντάξεων με δεδομένα από τα πρώην ταμεία του ασφαλιστικού συστήματος, ο έλεγχος κριτηρίων για την απόδοση ενός κοινωνικού επιδόματος και η σύνθεση ιατρικών δεδομένων για τη δημιουργία και τον εμπλουτισμό του Ατομικού Ηλεκτρονικού Φακέλου Υγείας (ΑΗΦΥ) των πολιτών.

Ποιες αλλαγές αναμένονται με το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα του Ταμείου Ανάκαμψης & Ανθεκτικότητας; Ποια τα οφέλη για τους ασθενείς;

Το Ταμείο Ανάκαμψης δίνει μια μεγάλη ευκαιρία να πατήσουμε το «γκάζι» και να επιταχύνουμε τον ψηφιακό μετασχηματισμό των υπηρεσιών Υγείας. Έχουν ενταχθεί ο Ψηφιακός Μετασχηματισμός της Διαχείρισης της Περίθαλψης Ογκολογικών Ασθενών με αρχικό προϋπολογισμό 29,4 εκατ. ευρώ, η ολοκλήρωση του Ατομικού Ηλεκτρονικού Φακέλου Υγείας με αρχικό προϋπολογισμό 45,1 εκατ. ευρώ και η αναμόρφωση και ο εκσυγχρονισμός των Συστημάτων των νοσοκομείων με αρχικό προϋπολογισμό 139,5 εκατ. ευρώ. Η παροχή πλήρους ηλεκτρονικών υπηρεσιών στους ασθενείς ως προς τη διαχείριση των περιστατικών στα Νοσοκομεία και η διάθεση στους ασθενείς του ΑΗΦΥ είναι δυο από τα σημαντικότερα οφέλη που αναμένονται με την υλοποίηση των έργων.

Πότε αναμένεται να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για την αναβάθμιση του DATA CENTER και πως θα αξιοποιηθούν τα δεδομένα των ασφαλισμένων;

Ο διαγωνισμός για την αναβάθμιση του Data Center, με προϋπολογισμό 12 εκατ. ευρώ, είναι στη φάση της κατακύρωσης και προχωρά η διαδικασία για το h-Cloud. Τα δεδομένα που συγκεντρώνουμε αντικατοπτρίζουν κάτι προφανώς ευαίσθητο για κάθε πολίτη, αφορούν στην προσωπική του υγεία, σε χρόνια νοσήματα, σε φαρμακευτικές αγωγές… Η διαχείρισή τους λοιπόν γίνεται με σεβασμό απέναντι στους πολίτες και με αυστηρή προσήλωση στις διαδικασίες. Στην ΗΔΙΚΑ έχουμε θέσει σε χρήση εφαρμογές κρυπτογράφησης για την προστασία των δεδομένων και αυστηρές διαδικασίες πιστοποίησης προκειμένου να διασφαλίζεται ότι πρόσβαση σε αυτά τα δεδομένα έχουν μόνο οι εξουσιοδοτημένοι από τον Νόμο άνθρωποι. Διαχειριζόμαστε ένα σημαντικό πλήθος δεδομένων με πάνω από 800 εκατ. συνταγές και 300 εκατ. παραπεμπτικά από 50.000 γιατρούς και 11.000 φαρμακεία και αυτά είναι στοιχεία που προέρχονται μόνο από το Σύστημα της Ηλεκτρονικής Συνταγογράφησης. Στο προηγούμενο διάστημα αξιοποιήσαμε αυτά τα δεδομένα για να εξάγουμε πληροφορίες για τη φαρμακευτική δαπάνη στη χώρα μας αλλά και για να εντοπίσουμε τις ευπαθείς ομάδες πολιτών που έλαβαν προτεραιότητα εμβολιασμού κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Είναι τεράστιες οι δυνατότητες που ανοίγονται με την αξιοποίηση αυτών των δεδομένων και ήδη σχεδιάζονται πολιτικές πρόληψης. Τονίζω, όμως, πάντοτε με αυστηρή τήρηση των νόμων.

Η υπηρεσία της άυλης συνταγογράφησης, υπήρξε μια μεγάλη καινοτομία για τους πολίτες και σύστημα Δημόσιας Υγείας. Τι δείχνουν έως τώρα τα απολογιστικά στοιχεία;

Πράγματι, η άυλη συνταγογράφηση έχει διευκολύνει πάρα πολύ πολίτες, γιατρούς και φαρμακοποιούς. Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα διαθέσιμα στοιχεία, πάνω από 4,5 εκατ. πολίτες έχουν εγγραφεί στην άυλη συνταγογράφηση και έχουν εκδοθεί περισσότερες από 289,7 εκατ. συνταγές. Παράλληλα, μέσω της πλατφόρμας των άυλων παραστατικών έχουν εκδοθεί περισσότερα από 112,3 εκατ. παραπεμπτικά για περισσότερους από 4,1 εκατ. πολίτες. Πλέον, το 80% των συνταγογραφήσεων και εκτελέσεων παραπεμπτικών γίνονται χωρίς εκτύπωση σε χαρτί.

Κατά πόσο είναι πλέον εξοικειωμένοι οι πολίτες με τα ψηφιακά μέσα. Για παράδειγμα, τι συμβαίνει με την εφαρμογή MyHealth και ποια η πρόσβαση στο ιστορικό ιατρικών συνταγών, παραπεμπτικών και βεβαιώσεων που έχουν εκδοθεί για τον ΑΜΚΑ τους;

Πάνω από 415.000 είναι τα downloads της εφαρμογής MyHealth που αποτελεί τον «καθρέφτη» των σχέσεων του πολίτη με το σύστημα Υγείας. Με ευκολία και ασφάλεια ο πολίτης βλέπει στο smartphone του το ιστορικό των παραπεμπτικών και των διαγνωστικών του εξετάσεων, τις συνταγές που έχουν εκδοθεί και εκτελεστεί στο όνομά του, το ατομικό βιβλιάριο εμβολισμού των παιδιών του, τις ιατρικές του βεβαιώσεις και τα ραντεβού που έχει κλείσει, τις βεβαιώσεις νοσηλείας του και τα αποτελέσματα των ιατρικών του εξετάσεων.

Στο πεδίο της προληπτικής ιατρικής, ποια τα προγράμματα που «τρέχουν» στη χώρα;

Φαντάζομαι γνωρίζετε για την πρώτη δράση προληπτικής ιατρικής που πήρε το όνομα της αείμνηστης Φώφης Γεννηματά και αφορά στη διενέργεια μαστογραφιών. Σύντομα θα ακολουθήσουν δράσεις στο πλαίσιο της ίδιας πρωτοβουλίας με προληπτικές εξετάσεις για την αντιμετώπιση του καρκίνου του τραχήλου της μήτρας καθώς και για την αντιμετώπιση των καρδιοαγγειακών νοσημάτων, σύμφωνα με τον προγραμματισμό του Υπουργείου Υγείας.

Τι σημαίνει πρακτικά το Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα NCP for eHealth (CEF) και πώς οι γιατροί έχουν πρόσβαση στο ιατρικό ιστορικό ασθενών από άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης;

Στο πλαίσιο του προγράμματος NCP, οι γιατροί θα έχουν πρόσβαση στο συνοπτικό ιατρικό ιστορικό ασθενών από άλλες χώρες της Ε.Ε. Μπορείτε να φανταστείτε το πρόγραμμα ως ένα σύστημα περιαγωγής, όπου εκτελούνται συνταγές από τη μία χώρα στην άλλη, χρεώνοντας τους φορείς της χώρας προέλευσής τους. Με το συγκεκριμένο πρόγραμμα ο Έλληνας πολίτης, έχει την δυνατότητα να έχει διαθέσιμο το συνοπτικό ιατρικό ιστορικό του σε οποιαδήποτε χώρα της Ε.Ε. και αν βρεθεί. Το ίδιο ακριβώς ισχύει και για τους Ευρωπαίους πολίτες που επισκέπτονται τη χώρα μας. Βεβαίως η πρόσβαση στα προσωπικά δεδομένα γίνεται με όλες τις δικλείδες ασφαλείας και όλες τις προβλεπόμενες διαδικασίες και εγγυήσεις.

Σε ορίζοντα διετίας, ποιοι οι στόχοι που έχετε θέσει για την ΗΔΙΚΑ; Ποια έργα δρομολογεί το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης για την ανάπτυξη ψηφιακών υπηρεσιών Υγείας;

Συνολικά και μόνο για το έτος που διανύουμε έχουν ολοκληρωθεί προκηρύξεις έργων συνολικού προϋπολογισμού άνω των 200 εκατ. ευρώ. Ο στόχος μας είναι ένα αποτελεσματικότερο Σύστημα Υγείας με υψηλές επιδόσεις για τους πολίτες, με έργα τα οποία χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης όπως ανέφερα παραπάνω.

WHO IS WHO

Η κ. Νίκη Τσούμα, Πρόεδρος Δ.Σ & Διευθύνουσα Σύμβουλος ΗΔΙΚΑ Α.Ε, είναι στέλεχος της Δημόσιας Διοίκησης στον Τομέα της Πληροφορικής. Πτυχιούχος του Μαθηματικού Τμήματος του Πανεπιστήμιου Αθηνών με εξειδίκευση στον Προγραμματισμό και Ανάλυση Συστημάτων και αριστούχος Απόφοιτος της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης. Είναι εισηγήτρια στην Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης για θέματα ITS Project Management και E-Government.

Είναι external expert της Ε.Ε. σε θέματα αξιολόγησης καινοτόμων προτάσεων για software technologies και cloud computing του Προγράμματος Η2020. Έχει συμμετάσχει στον σχεδιασμό, την ανάλυση, την ανάπτυξη, την υλοποίηση και την εγκατάσταση μεγάλων, πολύπλοκων και κρίσιμων έργων Πληροφορικής της Δημόσιας Διοίκησης, αναλαμβάνοντας ρόλους μέλους Ομάδων Διοίκησης Έργων και Υπευθύνου Έργων, επί 25 έτη θητείας στην Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων του Υπουργείου Οικονομικών και την Κοινωνία της Πληροφορίας Α.Ε.

Από το 2010 μέχρι το 2014 διετέλεσε Σύμβουλος σε θέματα οργανοδιοικητικών αλλαγών (reengineering and change management) και θέματα διοίκησης-διαχείρισης έργων Πληροφορικής (project and risk management) καθώς και συγχρηματοδοτούμενων έργων των Γενικών Γραμματέων Πληροφοριακών Συστημάτων του Υπουργείου Οικονομικών. Από το 2015 έως το 2017 διετέλεσε Δ/ντρια και Γενική Δ/ντρια Έργων στην Κοινωνία της Πληροφορίας ΑΕ., ενώ από τον Ιούνιο του 2018 έως τον Αύγουστο του 2019 διετέλεσε Δ/ντρια Πληροφορικής και Τεχνικής Λειτουργίας του ΕΚΟΜΕ ΑΕ.

Από τον Αύγουστο του 2019 διατέλεσε Διευθύνουσα Σύμβουλος στην ΗΔΙΚΑ Α.Ε έως τον Οκτώβριο του 2020. Έκτοτε διατελεί Πρόεδρος Δ.Σ & Διευθύνουσα Σύμβουλος στην ΗΔΙΚΑ Α.Ε.

Share.

About Author

JP Communications

Comments are closed.